SEO en organisch social media voor MKB-bedrijven
Hoe zet je SEO en Social media posts goed in voor jouw bedrijf?

Hoe zet je SEO en Social media posts goed in voor jouw bedrijf?

Binnen de digitale marketing zijn er twee strategieën die al jaren het meest gebruikt worden binnen het MKB (bron: Hubspot). SEO en social media berichten. Bedrijven van alle groottes hebben deze krachtige tools ontdekt om hun online aanwezigheid te vergroten, hun merk te versterken en hun doelgroepen beter te bereiken. Maar wat maakt SEO en organisch social media zo bijzonder? Hoe kunnen ze jouw bedrijf naar nieuwe hoogten tillen?

In deze blog vertel ik over onze ervaring met beide strategieën en hoe je deze goed kan inzetten voor je bedrijf. Klein spoiler alert: onderaan dit artikel staan ook enkele valkuilen die beide strategieën niet altijd succesvol maken. Klaar om meer te leren? Laten we meteen van start gaan!

De kracht van SEO: waarom het de sleutel is tot online zichtbaarheid en groei.

SEO is een complex proces, maar het is een van de belangrijkste manieren om online zichtbaarheid te vergroten en een website te laten groeien. Door een website te optimaliseren voor zoekmachines, kan een bedrijf ervoor zorgen dat zijn website hoger in de zoekresultaten verschijnt.

De belangrijkste reden waarom SEO een goed kanaal is voor je online marketing strategie is dat het een kosteneffectieve manier is om leads en klanten te genereren. Zoekmachine-optimalisatie is een duurzame marketingstrategie die je op de lange termijn resultaat kan opleveren. Als je de juiste route in je SEO strategie gekozen hebt, hoeft niet telkens weer te betalen voor advertenties om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen.

Heeft jouw organisatie de kennis en tijd in huis om goede teksten te schrijven? Dan is een SEO strategie een goede stap. Bepaal welke zoekwoorden belangrijk zijn in je markt en voer een goed zoekwoordenonderzoek uit om zo effectief mogelijk met je tijd om te gaan.

Organisch social media: het geheim achter een betrokken en loyale klantenkring.

Social media berichten zijn een geweldige manier om in contact te komen met je klanten, je merkbekendheid te vergroten en vertrouwen op te bouwen. Het is ook een manier om leads te genereren en verkopen te sluiten.

Onze ervaring bij het inzetten van social media berichten is dat je echt relevant moet blijven voor je doelgroep. Omdat veel social media platformen op de persoon gericht zijn, werken persoonlijke ervaringen en situaties het best. Daarnaast is het belangrijk om met regelmaat te plaatsen. Hoe meer je plaatst, hoe sneller je volgers groeien.

Reageer op je doelgroep. Hiermee wordt vaak alleen invulling gegeven aan het reageren op de antwoorden op jouw bericht. Toch zal je meer bereiken door te reageren op berichten die personen in jouw doelgroep plaatsen.

Samengevat is de organische manier van social media dus effectief als je veel plaatst en als je actief reageert op berichten van je doelgroep. Voor deze laatste groep is het verstandig om enkele (voor jullie) belangrijke personen/ bedrijven te identificeren en te reageren op hun berichten.

De perfecte match: hoe SEO en organisch social media elkaar versterken.

SEO en organisch social media kunnen elkaar perfect versterken. SEO zorgt ervoor dat je website beter vindbaar is in zoekmachines, terwijl social media je helpt om je website te promoten en meer verkeer te genereren.

Een goede SEO-strategie zorgt ervoor dat je website relevanter is voor zoekmachines, waardoor je hoger in de zoekresultaten verschijnt. Dit leidt tot meer bezoekers op je website, die je vervolgens kunt aanmoedigen om je content te delen op social media.

Daarnaast kan social media je helpen om meer engagement te genereren met je websitebezoekers. Wanneer je interessante content deelt op social media, zullen je bezoekers eerder geneigd zijn om op je website te klikken en je content te lezen. Dit kan leiden tot meer leads, sales en klanten.

Kortom, SEO en organisch social media kunnen elkaar perfect versterken. Door beide kanalen goed te gebruiken, kun je je website beter vindbaar maken, meer verkeer genereren en meer engagement creëren.

Hier zijn een paar tips om SEO en organisch social media effectief te combineren:

  • Gebruik relevante keywords in je social media posts en content op je website.
  • Deel regelmatig nieuwe content op social media die relevant is voor je doelgroep.
  • Stimuleer je social media volgers om je content te delen op hun eigen kanalen.
  • Reageren op reacties en vragen op social media.
  • Gebruik social media om je website te promoten en backlinks te krijgen.

Door deze tips op te volgen, kun je je SEO- en social media-strategieën optimaliseren en je online zichtbaarheid vergroten.

Valkuilen van een SEO strategie en social media strategie

Wij hebben de valkuilen van een SEO strategie en van de social media strategie in aparte artikelen geplaatst. Deze artikelen houden wij periodiek bij op basis van onze ervaringen.

Lees de valkuilen voor een SEO stratgie.

Lees de valkuilen voor een organisch social media strategie.

Onze succesverhalen: hoe wij SEO en organisch social media inzetten voor het MKB

-33% minder advertentiekosten en een hogere effectiviteit
-33% minder advertentiekosten en een hogere effectiviteit

Meer klanten naar de fysieke winkel dankzij geoptimaliseerde advertenties.

+36% meer organisch verkeer
+36% meer organisch verkeer

Door een analyse van gebruikte zoekwoorden konden de juiste teksten geschreven worden.

+131% meer website verkeer en minder advertentiekosten
+131% meer website verkeer en minder advertentiekosten

Met een goed doordachte SEO strategie meer websiteverkeer gerealiseerd.